torsdag 27. september 2007
Hvor lang tid vil det ta?
Jeg vet det av egen erfaring, fra kolleger og fra media; elevene kan som gruppe MYE mer om IKT enn lærergruppen kan. Dette er et betydelig problemområde på mer enn en måte. Mange lærere er redde for å tape autoritet hvis de skal bruke et redskap/verktøy hvor kanskje alle elevene i klassen er bedre enn dem. Man kan gjerne hevde at et sted må man begynne, men at det må til mye opplæring/kurs/utdannelse på lærergruppa er iallefall hevet over tvil hos meg.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
6 kommentarer:
På en annen måte tror jeg det kan gjøre noe for elevene hvis de får lov å vise hva de kan - som igjen vil øke mestringsfølelsen deres.
Jeg er helt enig med Tanja. Har selv opplevd hvor engasjerende det er for elever å få til noe læreren har slitt med. De vokser på slike oppgaver...
Helt enig med dere. En slik type mestring føler nok både til økt selvfølelse i skolesammenheng, i tillegg til at lysten for å lære mer om dette trolig er god.
Ja, for egen del er jeg enig om at det er mye å hente på å slippe elevene til, de vil vokse på det, bli engasjert osv. Men noe må man kunne, og jeg vet at for mange er dette en barriære. Videre finnes det ulik muligheter mange lærere ikke kjenner til.
Til alle:
En oppgradering av elevens status som kompetent bidragsyter inn i læringsfellesskapet er én viktig effekt av god IKT-bruk. Godt kommentert på dette.
Til Bjørg:
Basert på innleggene dine ser jeg at du har mange kloke og undrende tilnærminger til IKT og læring i skolen. Du svarer også åpent og godt på flere av spørsmålene, f. eks. med Tom Erik Holteng.
Hvis du står støtt som menneske og lærer, pedagogisk og faglig, er det ikke ”farlig” å ikke beherske alt, herunder IKT (hvem gjør vel det?). Du skal i løpet av dette året bli god på hvordan du kan bruke IKT for at læringsarbeidet i dine fag skal bli bedre.
Takk Thomas. Godt å få tilbakemelding på hvordan det står til med bloggen min.
Jeg er ikke redd for å ikke kunne, men for ikke å få til!
Legg inn en kommentar