torsdag 27. september 2007

Ferske tanker

Som relativt fersk lærer, og med særlig lite kunnskaper på IKT-området har jeg hatt nokså vag og snever formening om hvordan IKT kan brukes i skolen og i klasserommet. Jeg har kun sett for meg den tekniske muligheten, og trodde vel det først og fremst det var det jeg skulle lære noe om dette året.
Etter å være så vidt i gang med studiene ser jeg at feltet er mye større og mer omfattende enn jeg har ant, og at det kan være mer enn et teknisk verktøy i undervisningen.

Jeg ser at det er mange utfordringer på veien framover, og at bruken av PC sikkert trenger lang tid før brikkene faller på plass. Noe av dette handler om de tekniske sidene av saken, de kan være vanskelige nok i en oppbyggingsfase, men er utenfor "mitt område". Det jeg anser for å være mitt felt er hvordan PC-en brukes i klasserommet. Jeg tror vi trenger mye debatt rundt dette, og jeg ser jo at det er langt fra nok at PC-er er anskaffet. Noe trenger vi sikkert å finne ut av sjøl, men noe må vi kunne lære fra de som har prøvd før oss.

Fra å være en "PC-vegrer" skal jeg nå lære meg dette, og kansje jeg etter hvert vil finne det både utfordringer og glede i å bruke IKT i undervisningen.

Ingen kommentarer: