torsdag 27. september 2007

PC-spill

Jeg tror jeg aldri har spilt et spill på PC. Det er for så vidt ikke noe stort savn, men i min jobb som lærer (på barne- og ungdomsarbeiderlinja) tenker jeg at jeg bør ha et visst begrep om hva dette dreier seg om. Jeg bør kunne veilede elevene i hvordan velge ut spill til ulike aldersgrupper, og hva de må være spesielt oppmerksomme på. Med det jeg kan og vet i dag vil det bli en tynn og mangelfull veiledning. Jeg vil derfor være takknemlig for tips om hvor jeg kan lære mer om dette.

3 kommentarer:

datapeter sa...

Barn og unge er vel generelt ganske selvstendig når det gjelder å finne spill som de har glede av. Det er vel også ganske naturlig at de finner de ulike spillene gjennom vennegjengen enn fra lærere og andre voksne. Men som lærer kan man (hvis man er heldig) finne spill som kan være greie å bruke i undervisningen. Elevene vil selvfølgelig synes at dette er en mer behagelig måte å bedrive skoletimen på, enn å bla og skrive i bøker. Men de klassiske pedagogisk oppbygde spillene mangler fortsatt for mye for å ta opp konkurransen på gutte- eller jenterommet til å bli reelle konkurrenter til spill som ene og alene er ment som underholdning.

Bjørg sa...

Kanskje nettopp barn og ung vil være mine beste lærere her. Jeg tenker ikke på spill til bruk i undervisningen, men mer på hvordan veilede framtidige barne- og ungdomsarbeidere i dette feltet. De skal for det meste forholde seg til fritidsaktiviteter, men også i noen grad til opplæring.

Kamilla sa...

Men mamma min, det er jo ikke sant at du aldri har spilt på PC. Du spiller jo kabal til den store gullmedalje. Og det ER et PC-spill, når det er et spill som spilles på PC :D